torsdag 28 februari 2013

Rör mig inte!

Boken utspelar sig i en skrämmande framtid. Människans utnyttjande av naturresurserna har till sist förstört jorden. Krig och svält plågar mänskligheten och djuren dör ut.

I denna verklighet lever 17-åriga Juliette. Hon har alltid varit annorlunda. Det senaste året har hon tillbringat på mentalsjukhus i isoleringscell. Ingen vet hur det kommer sig, men när Juliette rör vid en annan människa utsätts denna för svåra plågor. Ibland dör personen.

Oväntat släpps Juliette fri av Warner, en av de höga cheferna i Återetablissemanget. Han har planer för Juliette. Hon ska bli hans vapen. Juliette vägrar att spela med i hans spel. I hela sitt liv har hon varit ensam. Hennes föräldrar skämdes över henne och alla jämnåriga var rädda för henne. Den enda som såg henne som en riktig människa var Adam som gick några klasser över henne i skolan.

Nu träffar Juliette åter på Adam, som visar sig arbeta som soldat åt Återetablissemanget. Deras känslor för varandra är desamma som tidigare och med Adams stöd bestämmer sig Juliette för att att trotsa Warner och försöka fly. Hon ska använda sin förmåga mot Återetablissemanget. Men Warner har inga planer på att låta Juliette komma undan.

Jag blev genast fast i boken och med stor nervositet och spänning följde jag Juliette och Adams kamp för att fly. Nu längtar jag efter att få läsa fortsättningen Rädda mig inte!, som kommer ut den 8 april. Rör mig inte! är Tahereh Mafis debutbok och en oerhört bra sådan. Jag älskar Mafis mycket originella språk som är fyllt av metaforer och budskap under ytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar