tisdag 29 oktober 2013

Den femte vågen

Jag är inte nåt större fan av science fiction, har lite svårt för konstiga figurer från yttre rymden som anfaller jorden, men den här boken är bara så bra! I Den femte vågen av Rick Yancey beskrivs anfallet så trovärdigt att det blir skrämmande. Jag får en känsla av att om jorden skulle bli invaderad av utomjordingar skulle det vara precis så här det gick till.

Cassie är ensam kvar, kanske är hon den sista människan på jorden. Utomjordingar, hon kallar dem de andra, har belägrat vår planet. Mänskligheten har decimerats genom våg efter våg av farsoter och katastrofer. Den första vågen slog ut all elektromagnetism, den andra vågen var en tsunami som dödade flera miljarder människor, den tredje vågen en pestliknande sjukdom. Efter det finns endast de starkaste kvar.

Cassie hade tur, både hennes pappa och lillebror Sammy levde också fortfarande. Men så kom den fjärde vågen. Prickskyttarna, tystarna som hon kallar dem, tar en efter en. Cassies pappa dödas och hon och Sammy skiljs åt. Cassie lovar sin bror att komma efter honom.

 Cassie är uppfylld av sitt löfte, men hur ska hon kunna hålla det? Hon vet inte var hennes bror befinner sig och kommer hon lyckas hitta honom innan någon tystare får tag på henne? Vad Cassie inte heller vet är att den femte vågen närmar sig, mer utstuderat brutal än någon av de tidigare.

Jag sitter som på nålar under tiden jag läser och blir alltmer paranoid. Finns det någon Cassie kan lita på?  Hur ska man kunna veta när de andra ser ut precis om vi? Jag älskar Cassies ironiska humor och okuvliga mod. Det här är första delen i trilogi och jag förstår inte hur jag ska orka vänta på att få läsa fortsättningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar