tisdag 24 april 2012

Colorado - Galopphästen från vildmarken

Artonåriga Tuva jobbar som lärling i ett galoppstall och har börjat komma en bit på väg i sin karriär som jockey. Hon älskar jobbet och hästarna, det är det liv hon drömt om. Tränaren Bernie kan vara bestämd, men han ser alltid till sina hästars och anställdas bästa.

En dag kommer en ny häst till stallet. Ett fullblod, men helt olik deras tidigare hästar. Colorado, som han heter, är en skäck och ser ut som en riktig indianhäst. Tuva har aldrig sett en liknande galopphäst, men Bernie säger att det är vanligare i USA där Colorado är uppfödd. Colorado är en väldigt trevlig häst att hålla på med, men när det är dags att rida honom första gången visar det sig att det inte går att sadla honom. Att rida honom barbacka går däremot bra och han visar sig vara otroligt snabb.

Många imponeras när de ser hingsten träna på banan, men alla gillar inte Colorados färg. Det börjar höjas röster i protest mot att det ska få komma in en skäckig häst i svensk galoppsport och Bernie får ta emot flera hot. När det sedan är dags att anmäla Colorado till hans första lopp, blir det problem med hans papper. Galoppförbundet menar att det finns osäkehet kring om Colorado verkligen är ett renrasigt fullblod. För att reda ut allt reser Tuva till USA för att träffa Colorados uppfödare. Uppfödaren är mycket välkomnande, men Tuva anar snart är att han håller något hemligt för henne.

Colorado - hästen från vildmarken är Helena Manséns debutbok och jag blir väldigt berörd av den. Galoppvärlden beskrivs på ett trovärdigt sätt och jag lär mig flera uttryck jag inte kände till. Mansén förmedlar också fint den speciella kontakt som jag tror kan uppstå mellan vissa människor och deras hästar. Det här är en bok som behåller greppet om mig ända till slutet och jag hoppas verkligen att det kommer en fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar