tisdag 2 januari 2018

Anne på Grönkulla av L.M. Montgomery

När jag var i elvaårsåldern fick jag min första bok i serien om Anne på Grönkulla. Det var en julklapp från min farmor. Först undrade jag vad det var för tråkig bok farmor gett mig, men när jag väl läste den var den helt fantastisk. Jag vet inte hur många gånger jag läst om böckerna om Anne, men varje gång är de lika bra. Följ Anne genom glädje och sorg du också.

Boken utspelar sig för drygt 100 år sedan på den kanadensiska östkusten. Den föräldralösa Anne hamnar av misstag hos syskonen Marilla och Matthew Cuthbert. Till en början vill Marilla sända tillbaka Anne till barnhemmet och byta till den pojke som de planerat ta hand om, men det slutar med att Anne får stanna hos syskonen på Grönkulla. 

Visst undrar Marilla ibland om de gjorde rätt. Den fantasifulla och tankspridda Anne har en förmåga att råka ut för missöden, som då hon ger sin bästa vän Diana vin istället för saft och då de skrämmer slag på Dianas rika släkting. Men innerst inne är både Marilla och Matthew djupt tacksamma att de får ha Anne hos sig. 

Anne har ett hett temperament och då klasskompisen Gilbert retar henne för hennes röda hår blir hon ursinnig. Efter den dagen hatar Anne Gilbert fullt och fast. Det hjälper inte att han ber om ursäkt flera gånger under åren. Men när Gilbert helt slutar tala med Anne får hon en känsla av att ha begått ett stort misstag. Är det för sent att rätta till allt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar