fredag 3 december 2021

Min mamma är snabbare än din av Emma Virke och Joanna Hellgren

I den Augustpris-nominerade bilderboken "Min mamma är snabbare än din" står två tjejer i förskolans


kapprum och väntar på sina mammor. Den ena mamman tar cykeln och kommer snabbt vara på plats, men nej, den andra mamman tar bussen och är snabbare ändå! Dessutom får mamman på cykeln punka på grund av glasbitar på marken. Och så fortsätter det, hela tiden är den ena mamman snabbare än den andra - tills de börjar samarbeta. Fantasin flödar vilt, på vissa ställen kan man fälla ut en sida för att skapa ytterligare vändning i berättelsen.

Det här är en story med tempo, man blir andfådd bara av att läsa. Jag gillar även den ritade texten i olika färger för varsin mamma, och så klart alla idéer som barnen har, hur deras mammor tar sig från A till B. En mamma tom dyker i havet. Jag kan tänka mig att man börjar fantisera själv om det man inte ser, och skapar en egen berättelse. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar