torsdag 3 maj 2012

Ficktjuven


I den lilla staden Visby bor Emil tillsammans med sin mamma och lillasyster. Emils mamma Maria är polis och Emil själv har en egen detektivbyrå. Han har redan lyckats lösa flera fall. Det börjar närma sig jul och Emil och hans kompisar Ubbe och Sokrates funderar på vad de kommer att få i julklapp. En dag händer något som bara inte får hända: Ubbes mamma blir av med sin plånbok inne på leksaksaffären. Alla julklappspengarna är borta. Som tur är är Emil i närheten och kan genast inleda en undersökning. Han inser snart att det finns fyra misstänkta. Frågan är bara vem av dem som stulit plånboken.

Anna Jansson har skrivit en väldigt spännande deckare. Jag klurar hela tiden på vem ficktjuven är, men inte förrän Emil börjar närma sig slutet av sin utredning förstår jag vem som är skyldig. För mig ger det också lite extra mysig stämning att boken utspelar sig i Visby där jag har tillbringat många semestrar. Jag ser de charmiga kullerstensgatorna framför mig när jag följer Emils försök att lösa brottet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar