fredag 25 maj 2012

Vill du bli min kompis?

Jag satt precis ute i solskenet på lunchen och läste en mysig, lättläst bok som heter Vill du bli min kompis? av Gertrud Malmberg.

Boken handlar om Sara. Hon har sommarlov, men inget att göra. Mamma tycker att Sara ska ringa någon kompis, men det är något mamma inte vet. I skolan är Sara alltid ensam, hon har ingen vän. Rätt som det är smäller det i brevlådan och där ligger ett brev till Sara. I brevet står det "Vill du bli min kompis?". Sara blir alldeles pirrig. Någon vill vara hennes vän. Men vem kan ha skrivit brevet?

Jag blev varm inombords när jag läste boken. Den skildrar hur ensamt det känns när man inte har någon att vara med, men också att det faktiskt går att få vänner om man bara vågar ta första steget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar