måndag 24 februari 2014

Roliga böcker om kärlek

Jag tycker att det kan vara svårt att hitta riktigt bra böcker om kärlek som passar för mellanåldern, men nu har jag läst två stycken som jag verkligen gillar! Lyckokakan av Kerstin Lundberg Hahn och Kärlekspizzan av Johan Rundberg är två mysiga och roliga böcker som jag blev varm i hjärtat av när när jag läste.

Lyckokakan handlar om Oscar som är en rätt vanlig kille. Hans familj däremot är desto mer ovanlig. Oscars pappa Edvard är gitarrbyggare och älskar att sjunga opera. Och han sjunger var som helst där det är bra akustik. Pinsamt. Oscars mamma heter Lotta och hon sjunger inte, men hon dansar. Även på skoldiscon. Pinsamt. Till Oscars familj hör även mormor. Hon är just inte så pinsam, men ganska döv. Det kan leda till en hel del missförstånd. Oscar önskar ofta att hans familj var mer vanlig.

En dag när de är på kinarestaurang träffar Oscar Bie. Det är Bies familj som äger restaurangen. Bies bruna ögon glittrar som stjärnor och hon ger Oscar en lyckokaka. I kakan ligger en lapp där det står "Uttala din högsta önskan så blir den sann". Oscar vet genast vad han ska önska. Han vill att hans föräldrar ska bli mer vanliga. Men istället råkar han viska "Jag önskar att jag och mina föräldrar var mer lika". 

Nu börjar det hända saker. Oscar gör sådant som han tidigare aldrig skulle ha gjort. Han kramar en okänd tant på stan och sjunger högt bland folk. Oscar känner att det måste få ett slut innan han skämmer ut sig totalt. Han behöver en ny likadan lyckokaka. För att få tag på en måste han berätta allt för Bie, men vågar han det? 

I Kärlekspizzan får vi träffa Movits Lind, 11 år, från Midsommarkransen. Movits och hans bästa kompis Ruben gillar att spela tv-spel och schack. Sport är inte riktigt deras grej. Men en dag är de på en skejtuppvisning för att kolla på Rubens brorsa som ska åka. Då får de se det häftigaste åket de nånsin sett. Och det är en tjej som gör det. Hon heter Beata och Movits blir blixtförälskad i henne. 

Movits bestämmer sig för att börja skejta för att få en chans att träffa Beata igen. Han märker snart att han inte har nån vidare talang för skateboardåkning, men när han får chansen att åka med Beata och några andra skejtare tar han den. Allas åk filmas och av misstag lyckas Movits utföra ett riktigt svårt trick. Det läggs ut på nätet och massor av folk tittar på det. Tv hör nu av sig till Movits, de kallar honom Kungen av Kransen och vill göra ett program om honom. Hur ska Movits ta sig ur den här knipan utan att göra bort sig inför Beata?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar