torsdag 25 november 2010

Stenhusets hemliget

Just nu har jag börjat att läsa i boken Stenhusets hemlighet som är Annika Widholms debutbok, den allra första boken hon skrivit och fått tryckt i alla fall (många författare skriver ju massor innan de får trycka sina böcker). Jag gillar att läsa det allra första någon skriver för kanske kan man vara med och upptäcka en ny stjärna. Jag blev i alla fall inte besviken när jag började läsa i denna stenhusets hemlighet. Redan vid de första raderna var jag fast.

"Ella går sakta genom den tomma parken trots att pappa sagt att hon inte får göra det själv. Inte när det är kväll, inte ensam i mörkret. Men nu bryr hon sig inte om hans varning." ...

Ella är påväg hem efter sin sista dag i skolan och sista kvällen med kompisarna. Imorgon ska hon flytta med sin mamma till det nya huset hon kommer börja en ny skola mitt i terminen långt bort från alla gamla vänner och långt från stan och gamla lägenhetens trygga ljud och buller. De flyttar in i ett gammalt stenhus ute i skogen och det dröjer inte länge innan Ella får veta att det kallas för spökhuset av byborna. Annika beskriver och målar upp huset så detaljrikt att jag kan se det tydligt i mitt huvud om jag blundar. Rysningar. Ella känner samma sak men låter sig inte påverkas så lätt. När hon inte får några nya vänner i skolan väljer hon att försvinna in i böckernas värld och läser konstant, men när hennes mamma förbjuder henne från att läsa börjar hon drömma istället om nätterna. Drömmarna är så tydliga att de nästan känns verkliga, som om de utspelade sig på samma platser kring stenhuset men i en annan tid...

Oj, oj, oj. Det är så spännande just nu att jag bara längtar efter att få återvända till läsfåtöljen.

Boken finns att låna från skolbiblioteksavdelningen. Måste nog köpa in fler så att jag kan ta den med mig ut på bokprat flera gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar