tisdag 5 juni 2012

Hungerspelen - trilogin

Den sista veckan har jag läst för mycket och sovit för lite, allt beroende på att jag började läsa Suzanne Collins trilogi Hungerspelen. Från första sidan var jag fast och mina tankar snurrade hela tiden kring hur det skulle gå för Katniss och de andra i boken. Nu vet jag.

Trilogin som innehåller böckerna Hungerspelen, Fatta eld och Revolt, utspelar sig i en mörk framtid på den kontinent vi idag kallar Nordamerika. Landet Panem består av distrikt som alla styrs med järnhand av president Snow i huvudstaden. För att hålla distrikten under kontroll och påminna om vem som har makten anordnas varje år Hungerspelen. Varje distrikt tvingas, genom lottning, att skicka två ungdomar till spelen. Sammanlagt deltar 24 ungdomar. Alla sänds de in på en arena där de ska hitta sätt att döda varandra tills att bara en segrare återstår. Allt direktsänds i TV.

Bokens huvudperson, sextonåriga Katniss Everdeen, representerar det fattiga distrikt 12. Från samma distrikt kommer även Peeta, son till distriktets bagare. Katniss har en fördel, hon är skicklig med pilbåge efter många års tjuvjakt. Peeta däremot har inga kunskaper som kan skydda honom inne på arenan. Nu kastas de båda in i ett spel där endast en sak gäller: att överleva. Under spelets gång visar Katniss upp en upprorsvilja som utan hennes vetskap kommer att spridas långt utanför arenan. Rebeller i distrikten börjar samla sig för revolt. Katniss har satt igång ett skeende hon inte har kontroll över. Nu vill såväl president Snow som rebellerna ha hennes stöd, men vem kan hon egentligen lita på?

Trilogin om Hungerspelen kommer jag att minnas länge. Det är en fruktansvärt rå och skrämmande berättelse, men så spännande att jag knappt kunde lägga den ifrån mig. Efter att ha läst den är jag oerhört tacksam över att bo i ett fritt land. Har du inte redan läst böckerna måste du göra det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar