onsdag 13 juni 2012

Rädda honom

Jag har precis avslutat Rädda honom av Camilla Lagerqvist och jag känner mig lite rörd. En av mina favoritböcker är Ingelin Angerborns För alltid och den här boken påminner en hel del om den. Båda är berättelser som balanserar mellan det vardagliga och det övernaturliga, med inslag av både vemod och spänning. Jag gillar det skarpt!

Rädda honom handlar om 13-åriga Tawni som sörjer sin morfar som nyligen dött. De stod varandra mycket nära och Tawni saknar honom så. För att hon ska få annat att tänka på skickar mamma iväg Tawni till hennes farmor och farfar i England. På väg dit får Tawni mystiska sms från ett okänt nummer. "Bara du kan rädda honom" står det. Tawni förstår inte vem som kan ha skickat meddelandena och vem hon ska kunna rädda, men hon bestämmer sig för att ta reda på det. I och med detta dras Tawni in i händelser som för henne ut på en resa genom tid och rum. Tiden är knapp och om Tawni misslyckas med sitt uppdrag kommer någon att dö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar