måndag 3 juli 2017

Ett hål om dagen av Louis Sachar


Vill du ha något riktigt bra att läsa i sommar? Då ska du välja Ett hål om dagen, en av de absolut bästa böcker jag läst!

Stanleys familj har varit otursförföljd ända sen hans farfars farfar stal en gris och fick en förbannelse uttalad över sig. Stanley har nu blivit skickad till ungdomsanstalten Camp Green Lake efter att ha blivit oskyldigt dömd för att ha stulit ett par gymnastikskor.

Green Lake är numera mest lik en öken. I hettan tvingas internerna varje dag gräva ett hål, en och en halv meter djupt och lika brett. Hittar de något i hålet ska det lämnas till den mytomspunna Chefen.

Stanley börjar snart ana att Chefen letar efter något särskilt och en dag hittar Stanley verkligen något som intresserar henne. Det blir nu alltmer tydligt att Chefen inte drar sig för något för att få tag på det hon söker.

Efter ett bråk försvinner en av de andra internerna och Stanley bestämmer sig för att ge sig av och söka efter honom. Men frågan är om han kommer lyckas med det ingen annan gjort - att undkomma med livet i behåll.

Förr och nu kopplas finurligt samman i denna underbara historia som gör mig varm i hjärtat. Jag småfnissar till en början, på slutet skrattar jag högt, samtidigt som jag andlöst undrar hur det ska gå för Stanley.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar