onsdag 3 juni 2009

Favoritböcker

Som ny skolbibliotekarie försöker jag läsa så mycket barn- och ungdomsböcker jag bara kan. Jag tänkte berätta lite om några av mina favoritböcker så här långt.






Några böcker som passar när man nyss lärt sig läsa är Ella och utflykten av Johan Rundberg och Märta börja rida av Erika Eklund Wilson. I Ella och utflykten ska Ella och hennes klass åka till Skansen. De åker tunnelbana och allt är frid och fröjd tills Ella plötsligt upptäcker att alla i hennes klass är borta. De har gått av utan att hon märkt det och nu är Ella ensam kvar på tåget. Vad ska hon göra? Det är en spännande, men också på samma gång mysig bok med roliga bilder.




Gillar du hästar? Då måste du läsa Märta börjar rida, en helt underbar lättläst bok om ridning! Jag skrattade åt de otroligt roliga och charmiga bilderna och kände hur jag förflyttades tillbaka till den där första pirriga tiden när jag skulle lära mig rida. I boken börjar Märta på ridskola trots att hennes mamma tycker att hon inte är tillräckligt bestämd, men måste man verkligen vara bestämd för att kunna lära sig rida? Märta älskar hästar och mest av alla älskar hon Julia, en tjock och brun ponny. Läs hur det går för Märta och Julia i denna härliga bok som man blir glad av!



En annan bok att bli glad av är Jag, Dante och miljonerna av Frida Nilsson.

Den här boken passar för dig i 8-11 års åldern som har kommit igång med din läsning. Helge jobbar på bank och tänker bara på pengar och karriären. När banken rånas på tio miljoner kronor blir Helge misstänkt. Han tvingas fly och hamnar då på stadens soptipp där han träffar på råttan Dante. Helge vill inte ha något med Dante att göra, men tvingas ta emot hans hjälp. En oväntad vänskap växer fram mellan de båda och de hjälps åt för att klara livet på tippen och försvara sig mot den mystiska uteliggarhunden. Oväntade saker inträffar och plötsligt får Helge chansen att rentvå sig från misstankarna om rån, men det innebär att han måste svika Dante. Det här är en spännande, fast också otroligt rolig bok. Jag skrattade så ögonen tårades, det här är en bok som jag verkligen rekommenderar!





För er som gillar berättelser med verklighetsanknytning vill jag tipsa om Eldens hemlighet av Henning Mankell och Den osynliga flickan av Deborah Ellis. Båda böckerna har några år på nacken, men känns fortfarande lika aktuella. Eldens hemlighet är en sann historia om Sofia som bor i Mocambique. Sofia förlorar sina ben då hon trampar på en landmina och boken handlar om hennes okuvliga kamp för att skapa sig ett bra liv.











Den osynliga flickan utspelar sig i Afghanistan där kriget pågår för fullt. Talibanerna styr landet och de har förbjudit alla flickor och kvinnor att visa sig ute. Elvaåriga Parvana har därför tvingats sluta i skolan och stanna hemma med sin mamma och syskon. När hennes pappa en dag blir bortförd finns inget annat val för Parvana än att klä ut sig till pojke och ge sig ut för att försöka tjäna ihop pengar åt sig och sin familj. Men det är ett farligt uppdrag och hon riskerar att bli dödad om hon upptäcks.


Detta är två mycket gripande berättelser som verkligen får en att förstå vilken tur vi har som bor i ett land där det är fred.

Detta var några av mina favoritböcker. Har du någon favoritbok som du vill tipsa om så skriv gärna lite om den under kommentarer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar