måndag 22 augusti 2011

Cirkeln

I den lilla staden Engelsfors är allt som vanligt. Vad ingen vet är att apokalypsen, jordens undergång, närmar sig. Första tecknet är när en gymnasieelev hittas död på en av skolans toaletter. Polisen rubricerar det hela som självmord, men en vän till den döde misstänker att det är något som inte stämmer. Samtidigt förändras livet radikalt för sex tonårstjejer. De börjar höra röster och en natt när månen lyser röd ledsagas de utan varandras vetskap till den gamla nedlagda folkparken. Där möts de, chockade och förvirrade. De har inget gemensamt, flera av dem avskyr varandra. De får veta att de från och med nu måste samarbeta om de ska överleva. Det finns ingen annan de kan lita på, deras familj, bästa vän eller älskade kan vara deras fiende. Omtumlade lämnar tjejerna mötet, de har svårt att ta in det de fått höra. Trots att flera av dem snart upptäcker att de har magiska förmågor kan inte alla ta hotet på allvar. Då begår en av dem självmord och även denna gång sker detta på skolan. Nu inser tjejerna att det är allvar, ondskan finns på skolan och de måste ta reda på vem deras fiende egentligen är innan det är för sent.



Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren är första delen i en trilogi. Den är mörk och skrämmande och kryper under skinnet på mig från första sidan. Spänningen fortsätter att byggas på boken igenom. Nästa del i serien heter Eld och utkommer 2012. Jag vet inte hur jag ska kunna vänta så länge på att få veta hur det går. Det här är en bok jag kommer att rekommendera till alla jag träffar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar