fredag 12 augusti 2011

Heja Tulla

Heja Tulla är den senaste boken i serien Djurkompisar. De är lättlästa böcker, skrivna med versaler, men framför allt är de så otroligt mysiga. Margareta Nordqvists bilder får mig att önska att jag kunde få vara där jag också. Jag måste genast låna hem boken till min femåriga hästintesserade dotter, hon kommer att älska den!

Pelle bor på en gård och de har en massa djur, kor, får, höns och hästar. Pelle har också två egna djur, hunden Poppe och katten Pyret. Idag ska Pelle få rida på Tulla. Tulla är snäll och lugn, men hennes föl Totto är desto busigare. Pelle och mamma gör i ordning Tulla, man måste borsta henne noga innan man rider. Pelle tycker det är jättespännande på Tullas breda rygg. Han leker att han är en cowboy, sedan en indian och slutligen blir han en riddare. Mamma släpper tyglarna och Pelle rider själv. Rätt var det är kommer de till en stock. Tulla kliver över stocken och Pelle tycker det är så roligt. Han vill hoppa igen, men då böjer sig Tulla ner för att äta lite gräs och Pelle ramlar av. Hur det går för Pelle får du läsa själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar