fredag 5 augusti 2011

Jag finns

Tårarna har knappt hunnit torka, jag blev så oerhört berörd när jag läste Jag finns av Maja-Maria Henriksson. Det är Maja-Marias debutbok och bygger på hennes egen uppväxt. Boken är djupt tragisk och handlar om 14-åriga Johanna som bor med sin mamma och lillebror. Johanna borde precis som andra tonåringar få trivas i skolan och ha kul med kompisar, men i stället går hela hennes tid i skolan åt till att försöka undvika de övergrepp och misshandel hon utsätts för av två killar. Trots spräckta läppar och blåtiror är det ingen lärare eller kompis som ingriper och stoppar det som pågår. Inte heller Johannas självupptagna mamma vill förstå vad hennes dotter utsätts för. Tvärtom säger hon att Johanna ska sluta uppmuntra killarna och så ger hon Johanna dåligt samvete för att hon är en jobbig dotter. Johanna tvingas ständigt tassa på tå för att göra sin mamma glad och undvika att bli slagen även av henne. Johanna önskar att hon slapp finnas, tänk om hennes hjärta bara kunde sluta slå. Men så en dag får Johanna nog av alla svek och trakasserier och gör något som förändrar allt.

Jag kände mig fruktansvärt maktlös och arg medan jag läste, tårarna rann för Johannas skull. Hur kunde alla vuxna svika henne så? Men vilken styrka Johanna bar på, jag imponerades så över hur hon lyckades ta kontroll över sitt liv. Det här är en bok många borde läsa, inte bara ungdomar utan även lärare, föräldrar, ja alla vuxna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar