måndag 6 maj 2013

Bara jag vågar

Elvaåriga Tilda och Thea har alltid varit bästa kompisar, men nu har Thea börjat vara med Elin och Clara i klassen och Nick och Filip, två äldre killar som alla tjejerna är kära i. Thea är framåt och omtyckt medan Tilda är blyg och försiktig.

Tilda önskar att hon var modig. Hon skulle vilja säga ifrån åt Marcus i klassen som slår henne och säger taskiga kommentarer så att de andra hör och skrattar. Ibland skrattar också Thea. Då önskar Tilda att hon skulle våga säga ifrån åt henne också.

Tilda är rädd för många saker, som spyor, skräckfilmer, övernaturliga saker och blodiglar. Hon är också rädd för ödeskolan, där det sägs att det spökar. En dag bestämmer Thea och resten av gänget att de ska testa att göra anden i glaset i ödeskolan. Tilda blir livrädd bara vid tanken, men hon kan inte visa sig feg inför de andra så hon följer med. Skymningen börjar lägga sig och på darriga ben följer Tilda de andra mot ödeskolan.

Jag tycker så mycket om Bara jag vågar av Siri Spont! Det är trovärdigt skrivet om relationer och rädslor och jag kan verkligen känna igen mig i Tildas tankar. Siri Spont lyckas med en blandning av humor och allvar på pricken beskriva hur det kan kännas att vara elva år. Jonna Björnstjernas roliga illustrationer till Tildas listor förhöjer boken ytterligare!

Det finns i nuläget en bok till om Tilda, den heter Utan djur så dör jag. I maj kommer tredje boken Längtar så jag spricker, något att se fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar