fredag 31 maj 2013

Stallet på kullen

Jag har nyligen läst en supermysig hästbok som jag måste tipsa om! Stallet på kullen av Reetta Nuemelä och Salla Savolainen är ovanlig på det sättet att det är en blandning av skönlitterär berättelse och faktabok om hästar.

Boken handlar om Iris som äntligen ska få börja rida på ridskola. Iris är väldigt pirrig när hon kommer till stallet. Där tas hon emot av ägarna Minna och Micke. Snart får Iris kompisar på ridskolan och hon lär också känna alla hästarna. Både Iris och du som läser boken får lära er om hästens utrustning, kroppsspråk och hur man tar hand om hästar på bästa sätt. Iris lär sig rida och får prova på både tornerspel och utflykt till stranden. Så närmar sig slutet på terminen och sommarlovet då det inte är någon ridskola. Iris och de andra barnen är alla ledsna över att inte få se hästarna på hela sommaren, men då berättar Minna att de kommer att ha ett ridläger. Kanske kan Iris få vara med på det?

Jag blev glad när jag läste den här fina boken och min sexåriga hästtokiga dotter slukade den. Boken innehåller otroligt charmiga och detaljrika bilder som man kan titta på hur länge som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar