tisdag 10 november 2020

Avrådan: Den stora bankbluffen av Elin Hägg

Illustratör: Elin Hägg, Opal förlag
1600-talet i Stockholm.

Lars är ny som springpojke på banken och blir nyfiken på de inpackade föremål som lämnats in som pant för lån. Han kan inte låta bli och öppnar ett paket (vilket aldrig problematiseras), som visar sig vara tom! Han berättar detta (lite konstigt, det skulle inte jag vågat, ingen misstänkte på allvar att det var han som tagit föremålet) och bankanställda upptäcker att alla paket är tomma. En jakt börjar, och springkvinnan Lilla My blir inblandad (hon är liten till växten men vuxen, förvirrande).

För att få fram sanningen sätts Lilla My i fängelse där hon stannar ett år. Nej, det här går inte, vi får inte fram nåt ur henne, säger de inblandade, och torterar henne, hissa upp henne i bojor, fyra gånger tills hon skrikande erkänner. (Jaja, sånt gjordes helt enkelt, för sisådär 400 år sen.)

Bankanställda hittar även damerna som lämnat in föremålen och levt gott på pengarna, den ena hade då försvunnit, den andra låg till sängs, och den mystiske monsieur var bara påhittad. Se, det lönar sig inte att stjäla, detta var viktigare att lyfta fram än att det är brott mot mänskliga rättigheter att tortera. Det kommer bättre: när Lilla My berättat, blir hon halshuggen. Lars står i mängden som åskådare, han vågar inte titta, men förberedelserna och ljudet beskrivs. Och att folket skrattar.

Det hjälper inte att detta verkligen hänt, fin beskrivning av bakgrunden, undersköna bilder. Jag blir rejält illa berörd, och livrädd vid tanken att ett barn utsätts för berättelsen. Man kan belysa historia utan att dra fram hemskheter i Game of Thrones anda. Jag undrar om författare/förlag Opal har tappat omdömet, och menar att den åldern ändå ser den serien, då kan de lika gärna läsa?

Dessvärre är det fler som tappat omdömet, den är nominerad till Spårhunden. Jag upplever mig inte som generell moraltant som tycker att barn ska lindas in i fluffiga, rosa moln, men det här hör definitivt till ett sammanhang där extra eftertanke är på sin plats. Sorry, jag tycker att man ska undvika att ge den här lockande boken till något barn, inte heller någon vuxen för den delen. Jag verkar bygga upp ett giftskåp just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar